Podobają ci się białe, minimalistyczne fotografie na blogach i stronach internetowych? Dziś pokażę ci, jak robić jasne, świetliste zdjęcia, a nie zgaszone i smętne!

jak robić zdjęcia jasnych przedmiotów

Właściwie powinnam zacząć ten artykuł od kliku przykładów z sieci, gdzie pełno jest ciemnych, zażółconych zdjęć jasnych przedmiotów. Ale nie jestem wredna, hi hi, a poza tym coraz częściej trafiam na naprawdę przepiękne, minimalistyczne foty!

Fotografuj w świetle dziennym

Wiem, że wszyscy późno wracają z pracy, wiem, że nie ma czasu, a w zimie to już w ogóle masakra, bo jest ciemno całą dobę. Uwierz mi: 95% zdjęć, którymi się zachwycasz, zostało zrobione za dnia. Od biedy można wykorzystać lampy studyjne, ale jeśli takich nie masz, to fotografuj w świetle dziennym.

Wyłącz lampy domowe

Niektórzy kombinują, że im więcej światła tym lepiej  i, fotografując w dzień, dodatkowo zapalają wszystkie światła w mieszkaniu. Nie należy tego robić. Dlaczego? Bo światło dzienne ma kolor biały, a światło zwykłych lamp ma kolor żółty. A nowoczesne ledy i halogeny mogą mieć odcienie różowego czy zielonego. Oko ludzkie tego nie widzi (bo ma zdolność akomodacji), ale aparat widzi to tak:

zdjecia-bialych-przedmiotow-3005

Popatrz na te wszystkie odcienie, które pojawiły się na ścianie! To jest zdjęcie zrobione za dnia z włączoną lampą na suficie. Widać odblask świetlówki na plakacie. Kolory kompletnie się pomieszały. Biała ściana, zamiast być biała jest jakąś pastelową tęczą różnych odcieni. Spójrz na róg stołu – tam gdzie jest logo – tam jest światło dzienne (odcienie niebieskawe). A dalej robi się brudnoróżowo i brudnożółto (w prawym górnym rogu). Żadna postprodukcja, żaden Photoshop tego nie poprawi. Można co najwyżej zmienić to zdjęcie na czarno-białe. 

Podsumujmy: fotografujemy za dnia i wyłączamy sztuczne oświetlenie (chyba, że są to lampy fotograficzne o balansie bieli ok. 5000K).

Ekspozycja: czyli niech białe będzie białe (a nie szare)

Załóżmy, że masz sklep internetowy z autorskimi grafikami (napisy na białym tle), albo robisz jasnoszare skarpety z wełny merynosów, albo tworzysz ręcznie robione zaproszenia ślubne. Każda sytuacja, kiedy fotografujesz coś jasnego na jasnym tle, to wyzwanie. Dlaczego? Bo ustawienia automatyczne w aparacie zaczynają wariować.

Zobaczymy jak wygląda ta sama scena sfotografowana na ustawieniach automatycznych (tryb P). To co miało być białe jest szare. (Lampa na suficie już jest wyłączona!) I wbrew pozorom na dworze i w pomieszczeniu było bardzo jasno. Help! Kto zgasił światło?

zdjecia-bialych-przedmiotow-3009

Problem za ciemnych zdjęć pojawia się, kiedy fotografujesz w trybie automatycznym (P) lub półautomatycznym (A, S). Aparat mierzy światło i automatycznie dobiera złe parametry. Dlaczego?

Pomiar światła w aparacie zawsze uśrednia do szarości

Aparat jest głupi i nie wie, co znajduje się w kadrze. Mierzy tylko ilość światła, która wpada przez obiektyw – a od białego tła światła odbija bardzo dużo. Światłomierz myśli sobie „Oho, strasznie jasno! Za dużo światła!” I przyciemnia obraz do takiego czegoś, co widzisz powyżej.

W innych, bardziej przeciętnych sytuacjach automatyczny pomiar się sprawdza. Bo najczęściej nasze kadry składają się z miksu kolorów, miksu tonów jasnych i ciemnych: tu jakieś drzewa, tu kawałek chodnika… Aparat uśrednia te wartości i poprawnie dobiera parametry. Ale kiedy fotografujemy biel musimy trochę pomóc technice.

Co z tym zrobić bez zbędnego kombinowania? Naucz się korekty ekspozycji! (Zaraz wszystko wytłumaczę, proszę nie uciekać z krzykiem.)

Ekspozycja (w skrócie EV) to potocznie mówiąc regulacja jaśniej-ciemniej.

Korekta ekspozycji pozwala poprawić automatyczny pomiar światła i rozjaśnić to, co wyszło szare. Ustawienie +1 EV rozjaśni obraz, ustawienie -1 przyciemni go. Korekcję ustawiamy na +1, +1,5 maksymalnie +2EV: powyżej tego będziesz mieć prześwietlone zdjęcie.

Naszym celem jest takie pokazanie bieli, żeby była ona jasna, ale z widocznymi szczegółami.

Jeszcze raz rzućmy okiem na dobre zdjęcie. Ono od biedy mogłoby być jeszcze ciut jaśniejsze, ale chodzi o to, żeby w najjaśniejszym fragmencie zdjęcia były widoczne wszystkie szczegóły. Tutaj jest to fragment stołu w lewym dolnym rogu. Zobacz, widać, jak odbija się biała rama. Widać też wyraźnie wszystkie żłobienia na białej ramce. Pilnuj, żeby takie szczegóły nie zniknęły w zbytnio rozjaśnionym zdjęciu.

jak robić zdjęcia jasnych przedmiotów

Jak ustawić korekcję ekspozycji?

Pokażę Ci, jak to jest u mnie w aparacie, ale najlepiej będzie jeśli od razu wyjmiesz swoją instrukcję! (szukamy w indeksie pod hasłem korekcja, albo kompensacja ekspozycji).

W moim Canonie na wyświetlaczu wewnętrznym (w wizjerze) i na górnym jest taki pasek z podziałką.

korekcja ekspozycji Canon
Na samym środku jest poprawna ekspozycja (według światłomierza w aparacie). Na zdjęciu z lewej taki pikutek na dole wskazuje na sam środek, czyli na 0.

Po prawej jest +1, +2 , po lewej wartości ujem+ne. Do zdjęć białych przedmiotów ustawiam gdzieś między +1 a +2. (tak jak na zdjęciu po prawej). Zmieniam ustawienia kręcąc dolnym pokrętłem. Tak działa korekcja ekspozycji w trybie automatycznym (P) i półautomatycznym (A i S).

W trybie manualnym (M), po prostu tak ustawiam przysłonę i czas, żeby podziałka też wskazywała gdzieś między +1 a +2.

A jak to jest u Ciebie w aparacie? Umiesz już to ustawić?

 

Jeśli przeczytałaś/przeczytałeś do końca daj znać w komentarzu, czy udało mi się jasno to wytłumaczyć. Pisz, jeśli masz pytania!